LUA Zipato Keypad sound notification

Moderator: Telldus

LUA Zipato Keypad sound notification

Postby erikjoens » Sun Mar 12, 2017 10:27 pm

Har lekt runt lite med en Zipato keypad till min Znet Lite v2 och fått det till att fungera som en larma av/på funktion, i kombination med ett gäng "händelser" så fungerar det i princip som ett vanligt hemlarm.

För att nyttja zipatos keypad har jag använt https://github.com/telldus/tellstick-lu ... o/Rfid.lua då Telldus inte stödjer keypad:en officielt. Själva av och på larmningen fungerar klockrent, både med tagg och kod.

För att göra det hela lite mer användbart har jag gjort själva aktiveringen som en fördröjd händelse i telldus live. Men till detta skulle jag vilja ha ljudnotifikationer när man larma på. Dvs en nedräkning på X antal sekunder. Har lusläst manualen för zipato och försökt förstå mig på hur ljudnotifikationen fungerar. Min uppfattning är att nånting i tellsticken gör att det inte fungerar korrekt, utan att ljudnotifikationerna skickas först nästa gång keypaden vaknar upp, då enheter hinner gå i vila innan LUA scriptet skickat meddelandet om att ljudet ska aktiveras. Vilket gör att följande scenario blir felaktigt:
1. Larma på, Away (Förväntning: pip x antal sekunder skickas)
2. Larma av, Home (Först nu triggas pipet)

Jag misstänker att detta beror på att "WAKE_UP_NO_MORE_NOTIFICATION" kommandot skickas för tidigt, dvs innan min enhet hinner skicka "zipatoDevice:zwaveNode():sendMsg(0x20, 0x01, list.new(0xFF))" (som betyder börja pipa). Någon som har bättre koll på detta och kan bekräfta eller har input vad som kan tänkas bli fel?
erikjoens

Re: LUA Zipato Keypad sound notification

Postby KrilleH » Mon Mar 20, 2017 9:18 am

Vad trevligt och höra att någon annan kör med Zipato Keypad också.
Jag har också försökt att få ljudsignal och fungera när man larmar på i Keypad utan och lyckats tyvärr.
Jag skickar en notifiering till mobilen när larmet aktiveras och efter 1 minut så skickar jag en ny notifiering som säger att larmet är på.

Har du kommit längre med problemet "erikjoens"?

Jag har ett annat problem också med Keypad:en och det är att den tappar kontakten ibland och det enda sättet att få liv i den igen är och lossa den från bottenplattan och trycka på tamperswitchen 1 sekund och låta den återkoppla igen.
Då fungerar den cirka en vecka eller två igen.
-----------------------------------------------
Telldus TellStick ZNet Lite v2
KrilleH

Postby erikjoens » Mon Mar 27, 2017 8:17 pm

Hej @KrilleH

Tyvärr ingen framgång, har avaktiverat ljudnotifikationen så länge då den var väldigt ologisk i sitt nuvarande utförande :)

Har också liknande uppsättning med notifikation som du, nyttjar pushover applikationen då jag tycker den ger bättre stöd för olika sorters notifikationer än Telldus egna app. Kräver dock att man får skriva ihop lite enklare kod själv. Men med pushover kan man sätta olika prioriteringar, mottagargrupper etc på meddelanden.

Jag har också märkt att keypaden ibland "hänger" sig, den står och blinkar precis som att den har tappat kontakten och som du säger enda sättet att nollställa den är att plocka av bottenplattan. Jag tycker också att räckvidden är katastrof jämfört med andra z-wave enheter. Jag har ca 4-5 meter, fri sikt mellan keypaden och min telldus znet v2, men det händer att signalen inte går fram. Mina andra enheter, både z-wave och 433mhz har inga problem att nå fram betydligt längre.

Får hålla tummarna att telldus jobbar vidare med stödet för zipatos keypad helt enkelt :)
erikjoens

Postby micke.prag » Fri Apr 07, 2017 7:16 am

erikjoens wrote:Jag misstänker att detta beror på att "WAKE_UP_NO_MORE_NOTIFICATION" kommandot skickas för tidigt, dvs innan min enhet hinner skicka "zipatoDevice:zwaveNode():sendMsg(0x20, 0x01, list.new(0xFF))" (som betyder börja pipa). Någon som har bättre koll på detta och kan bekräfta eller har input vad som kan tänkas bli fel?

Det är helt korrekt. Luas notifieringar körs i egna trådar och i de flesta fall hinner TellStick skicka ett WAKE_UP_NO_MORE_NOTIFICATION svar innan ditt skript har körts. Tyvärr har jag ingen workaround i dagsläget.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
micke.prag
Site Admin

Postby erikjoens » Sun Apr 23, 2017 7:37 pm

Tack för svar Micke, nej det känns som att jag får klara mig utan ljudnotifikation tills vidare. "Riktigt" stöd för zipatos keypad kanske kan komma att lösa problemet i framtiden om ni har för avsikt att lägga in detta(?)

Har i dagsläget en Nexa dörrklocka som plingar för att markera att "larmet" aktiverats/inaktiverats. Har även lagt in så att den plingar när man öppnar ytterdörren och larmet är aktiverat, larmar man inte av inom 30s så tjuter sirenen. Men det hade ju så klart varit bra med "nedräknings"ljudet från keypaden när man larmar på.
erikjoens

Return to Allmänt